Rapport om bærekraft 2023

Tanker fra vår CEO

Hos zooplus mener vi at kjærligheten til kjæledyrene våre bør gi oss en grunn til å feire hver eneste dag. Våre 1200 kolleger brenner derfor ikke bare for å gi best mulig omsorg for kjæledyr, men også for å beskytte planeten de bor på og støtte menneskene som bryr seg om dem. Av denne grunn har vi gjort sosialt og miljømessig ansvar til en sentral del av vårt oppdrag. Fra innkjøp av miljøvennlige produkter til å ta i bruk mer energieffektive metoder til å støtte lokalsamfunnene der vi opererer, tror vi at den eneste veien videre er å ta vare på dyr, mennesker og planeten vår som en helhet.

Med zooplus Paw Print 2023 ønsker vi å gi en oversikt over våre handlinger og suksesser innen dyrevelferd, miljøvern og mangfold og like muligheter. Vi ønsker å synliggjøre hvor vi har satt positive spor og drevet endring for en bedre fremtid, og hvor vi har jobbet for å minimere poteavtrykket vårt av samme grunn.

Som et stolt medlem av Pet Sustainability Coalition siden 2022, er zooplus forpliktet til å implementere bærekraftig forretningspraksis som minimerer vår innvirkning på miljøet og lokalsamfunnene der vi opererer. Vi mener bærekraft er en viktig del av en vellykket forretningsstrategi og er stolte av å vise hvordan vi tar skritt mot en mer bærekraftig fremtid for våre kunder og kjæledyrene de elsker.

Geoffroy Lefebrve, CEO

Vi er stolte medlemmer av Pet Sustainability Coalition

Nachhaltigkeit bei zooplus

Feire kjærligheten til dyrene - 365 dager i året

Hos zooplus ønsker vi å feire kjærligheten til dyrene hver dag. Og mens du tar vare på kjæledyrene dine, er vi her for å løse eventuelle behov eller bekymringer du måtte ha:

Elsk kjæledyret ditt, stol på oss med resten.

Takket være vår dyptgående ekspertise, mangfoldige ferdigheter og omfattende nettverk kan vi tilby deg eksepsjonell omsorg og sikre at kjæledyret ditt alltid er i de beste hendene.

  • 10,9 millioner
  • 30 land
  • 24 år
  • 16.000 produkter
  • 900 kjæledyr
10,9 millioner

10,9 millioner

Nesten 11 millioner dyreeiere har valgt zooplus som sin pålitelige partner for alle spørsmål om kjæledyr. Vi anslår at vi i fjor brakte glede til mer enn 7 millioner katter, nesten 4 millioner hunder og utallige gnagere, kaniner, fugler, fisker og hester.

Engasjement for dyr og mennesker

Via vårt målbevisste engasjement for vanskeligstilte dyr og mennesker, var vi i stand til å donere mer enn 1,6 millioner euro til veldedige formål i 2023.

  • zooPoeng
  • zoolove
  • Dyrevernsarrangementer
  • Donasjon av varer
zooPoeng

zooPoeng

Vårt zoopoeng bonusprogram gjør det mulig for kunder å gi et direkte bidrag til dyrevelferd ved å donere zoopoeng til dyresentre og dyrevelferdsorganisasjoner. Takket være den utrolige støtten fra våre kunder, ble mer enn 1,2 millioner euro donert til rundt 125 forskjellige institusjoner. (Dessverre ikke mulig i Norge av skattemessige årsaker).

Våre team har vist sitt sosiale engasjement gjennom ulike frivillige oppdrag, og har gitt sin tid, energi og  engasjement.

  • Bidrag til omplasseringssentre
  • Veldedighetsarrangement
  • Flere veldedige formål
  • Donasjoner
Bidrag til omplasseringssentre

Bidrag til omplasseringssentre

I løpet av 4 besøk på omplasseringssentre investerte vi mye tid og arbeid, det være seg å rengjøre innhegninger, trimme trærne i hagen eller gå tur med hundene. Og selvfølgelig holdt vi kjæledyrene med selskap mens de venter på sine fremtidige hjem.

For et sunt miljø

Avkarbonisering

Vi har en helhetlig tilnærming til å redusere karbonfotavtrykket vårt ved å måle det i detalj, redusere utslipp ved alle områder av virksomheten vår og utligne utslipp gjennom klimavernprosjekter.

  • 1. Måle utslipp
  • 2. Redusere utslipp
  • 3. Kompensere utslipp
1. Måle utslipp

1. Måle utslipp

Vi måler karbonavtrykket vårt i henhold til Greenhouse Gas Protocol-standarder, som gir oss en klar forståelse av våre utslippsprioriteringer. Over 95 % av utslippene våre kommer fra forsyningskjeden vår, først og fremst fra produksjon og transport av produktene vi selger.¹

¹ Den siste beregningen er basert på 2022.

² Du finner hele vår prosjektportefølje online her.

Sirkulær produksjon

I netthandel er den sirkulære ideen en avgjørende faktor for bærekraftig forretningspraksis. Vi reduserer vårt økologiske fotavtrykk ved å redusere bruken av materialer og gjenbruke og resirkulere materialer. På denne måten kan vi unngå sløsing og samtidig spare begrensede ressurser.

  • 1. Reduksjon
  • 2. Gjenbruk
  • 3. Resirkulering
1. Reduksjon

1. Reduksjon

Bruken av innovativ teknologi i vår lagerlogistikk har hjulpet oss til å redusere mengden emballasjemateriale som kreves per pakke. For eksempel har vi redusert bruken av teip med 15 % og bruken av fyllmateriale med mer enn 20 %.

VI jobber for mangfold og inkludering

Hos zooplus har vi stor tro på at et mangfoldig arbeidsliv med mennesker med ulike bakgrunner og perspektiver fremmer en kultur for kreativitet og innovasjon. Vi legger derfor stor vekt på å skape et inkluderende miljø for alle.

Mangfold i praksis

Diversity

Vi er stolte over at vi allerede har et balansert forhold mellom kvinner og menn i arbeidsstyrken vår: 50 % av våre ansatte er kvinner. Den sterke tilstedeværelsen av kvinner i lederstillinger hos zooplus, med en total andel på 40 %, er bevis på vår forpliktelse til like muligheter for alle.

Vi legger også stor vekt på kulturelt mangfold, og våre 1200 ansatte representerer 74 ulike nasjonaliteter.

zoofemme for likestilling

zoofemme

Vårt interne initiativ for å hjelpe frem kvinner, zoofemme, er forpliktet til å styrke likestillingen utover det som er status quo.

Med mye lidenskap og  frivillig engasjementet fra zoofemme-grunnleggerne og -ambassadørene, oppnådde gruppen imponerende resultater i 2023. Det ble avholdt totalt 8 ulike arrangementer med stor suksess, for eksempel nettverksarrangementer, videreutdanningsprogrammer spesielt for kvinner, inspirerende foredrag fra fremtredende kvinnelige ledere og deltakelse på jobbmessen herCAREER.

Pride in the zoo for LGBTQ-rettigheter

Pride in the zoo

Vårt ansattedrevne interne LHBTQ-nettverk "Pride in the zoo" legger mye arbeid i å fremme LHBTQ-rettigheter. Teamet har arrangert ulike arrangementer på kontorene våre for å fremme inkludering og understreke viktigheten av mangfold.

I tillegg jobber vi med LHBTQ-organisasjoner som Hosi Wien og har implementert en sterk antidiskrimineringspolicy internt for å sikre et trygt og inkluderene miljø for alle.

Handle bærekraftig, tenk fremtidsorientert

Vår Pawprint 2023 viser tydelig hvordan og hvor vi tar sosialt og økologisk ansvar. Selv om vi er stolte av våre bidrag og resultater, vet vi at vi alltid kan gjøre mer, og vi inviterer deg til å gjøre det sammen med oss.

Vi har store planer for de kommende årene, og starter med å konsekvent fortsette vår støtte til dyrevelferdsorganisasjoner, hjørnesteinen i vårt bærekraftarbeid.

I tillegg til vårt sterke engasjement for dyrevelferd, ønsker vi å legge enda større vekt på å fremme et mangfoldig og inkluderende miljø der alle kan føle seg verdsatt og respektert.

For å oppfylle vårt miljøansvar, har vi begynt å evaluere mål for karbonreduksjon som er i samsvar med Paris-klimaavtalen; Dette er hvordan vi ønsker å fremme vårt reduksjone av karbonutslipp ytterligere. Dette inkluderer også en utvidelse av fornybar energi, økt effektivitet innen IT og logistikk, samt utvidelse av resirkulering av emballasje.

Både avkarbonisering og sirkulær produksjon spiller også en avgjørende rolle i å utvide vårt utvalg av bærekraftige produkter – fra plantebasert kattesand til vegetarfôr og snacks til leker laget av resirkulerte materialer.

Vi er overbevist om at vi sammen kan ha en positiv innvirkning på verden – til beste for dyr, mennesker og miljø.

Hund og katt